Kesalahan biasa pemasaran email

salam sejahtera kepada pembaca blog ini. Hmmm sekali lagi saya menulis artikel berkaitan dengan pemasaran email. Dalam artikel saya yang terdahulu, saya ada menerangkan beberapa tips pemasaran email. Seperti yang tertulis dalam tajuk artikel ini, kali ini saya menerangkan pula kesilapan biasa yang dilakukan dalam pemasaran email.

Ramai usahawan menggunakan pemasaran email untuk memasarkan produk mereka. Sebabnya hanya dengan satu klik, usahawan sudahpun mempromosikan produknya kepada berpuluh malah beratus-ratus individu. Ini bergantung kepada berapa banyak list yang ada dalam contact anda.

Anggapan pemasaran email untuk semua jenis email menguntungkan adalah satu anggapan yang salah. Ini adalah tidak benar sama sekali kerana dengan sedar atau tanpa disedari usahawan melakukan beberapa kesalahan dan kesilapan. Antara kesalahan yang mungkin anda lakukan adalah email promosi anda dianggap SPAM, target anda tidak sampai kepada sasaran, dan tiada promosi susulan sesuatu produk selepas email pertama.

Saya mulakan perbincangan kesalahan pemasaran email dengan melakukan SPAM. Email adalah satu masalah besar dan dibenci oleh semua penerima email SPAM. Secara peribadinya, jika saya tidak mengenali pengirim email tersebut, saya akan hapuskan email tersebut tanpa membacanya. Kebiasaannya mereka yang melakukan SPAM adalah mereka yang tidak mempunyai sistem autoresponder. Mereka mengambil email orang lain secara tidak sah.

Berapa banyak pun senarai email anda jika email anda dikategorikan sebagai SPAM, ia sebenarnya tidak membawa sebarang makna. Harus diingat email yang dikategorikan sebagai email SPAM tidak akan sampai ke penerima kerana email SPAM akan dihapuskan sebelum sempat dibaca. Jelas sekali pemasaran email jika tidak kena pada tempatnya tidaklah menguntungkan.

Menghindari daripada melakukan SPAM bukanlah susah cuma dapatkan sistem autoresponder sendiri dan ini lebih menguntungkan pemasaran email anda.

Kesalahan pemasaran email lain adalah tidak melakukan promosi susulan. Apabila ada produk baru dilancarkan, sepantas kilat email promosi dilakukan. Ini biasa terjadi kerana mungkin takut ada usahawan lain melakukan promosi sebelumnya. Malangnya, selepas promosi pertama, tidak ada lagi promosi susulan. Promosi terputus begitu sahaja dan pelanggan juga melupakan produk begitu sahaja.

Prinsip pemasaran email bagi saya adalah meningkatkan minat penerima email terhadap sesuatu produk. Perlu diingat email keempat adalah sangat berpotensi untuk melakukan jualan produk anda. Mungkin email pertama anda pelanggan anda masih melakukan pertimbangan tetapi email seterusnya membuka hati pelanggan anda. Oleh itu adalah penting bagi penggiat pemasaran email meningkatkan usaha promosi susulan sesuatu produk.

Akhirnya kesalahan yang tidak dapat dielakkan oleh usahawan adalah kesukaran untuk menentukan minat penerima email secara terperinci. Ini boleh jadi menggagalkan kempen pemasaran email.

Bayangkan seorang usahawan menghantar email kepada 1000 pelanggan dan cuma beberapa orang sahaja yang membeli produk yang dipromosi. Ini adalah kerana bukan semua pelanggan tersebut mempunyai minat terhadap produk yang diperkenalkan.

Katakan seseorang usahawan memperkenalkan produk mengurangkan kegemukan kepada 1000 pelanggan sedangkan pelanggan yang gemuk cuma 10 orang sahaja daripada 1000 orang. Sudah pasti kempen pemasaran email tidak akan berjaya.

Ini sesuatu yang tidak boleh dielakkan. Namun apa yang dimaksudkan disini adalah kempen pemasaran email mestilah sampai kepada sasaran. Ini sebenarnya boleh dilakukan dengan mencipta beberapa sistem autoresponder.

Jika anda membuka langganan newsletter untuk produk kesihatan, adalah tidak wajar anda mempromosikan panduan membuat minisite kepada subscriber tersebut. Sebaliknya adalah tidak wajar mempromosikan produk kesihatan kepada subscriber bisnes. Hmm.. saya harap anda faham maksud saya walaupun ayat tak berapa elokk.

Sebagai kesimpulan, untuk mencapai kejayaan anda dalam pemasaran email haruslah disokong oleh satu sistem yang dikenali sistem autoresponder sama ada yang anda pasang di hosting sendiri atau sewa dengan penyedia sistem autoresponder. Untuk melanggan autoresponder berbayar saya cadangkan aweber.com. Jika kurang bajet boleh mencuba imnicamail.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.